Direktlänk till inlägg 26 januari 2014

Ett antikvariat på Rådmansgatan

Av Jessica Sunnerdahl - 26 januari 2014 23:27

Det är kallt, mörk och den något blånade skymningen som en kär gammal vän till mig en gång berättade om, har jag för första gången fått uppleva idag.

En osminkad söndag. Så löd rubriken för dagens handlingar.
En osminkad söndag innebär; sovmorgon, film, god mat, lång lång dusch, fina böcker, fina människor och såklart - tid.
Tid att göra andra saker. Tid att tänka.

Något som känns som hemlängtan har i flera dagar spridit sig i min kropp och i ett försök att mätta den tände jag ljus. Kokade te. Sötade det med alldeles för mycket honung. Drog fram "Den allvarsamma leken" av Hjalmar Söderberg ur bokhyllan. Den är mitt senaste bokfynd. Eller ja... egentligen faktiskt inget fynd. Jag kunde köpt den för 25 kr på någon loppis eller på myrorna. Istället kostade den mig över 100 kr, som jag för övrigt absolut inte hade, och jag gick ifrån antikvariatet med lycka i ryggsäcken. Knepigt det där med lycka.

Knepigt hur lycka kan skapas genom att kliva in på ett bokantikvariat på Rådmansgatan, börja prata med den minst sagt knepige ägaren om böcker. Om världar att kliva in i. Jag är där länge, så plockar han fram en bok. Läs den här säger han. Jag tänker förmätet för mig själv att den har jag säkert redan läst som hälften av böckerna han har på hyllorna. Dåligt papper är det i den också. Alldeles för lätt. Men något gör att jag inte kan motstå. Så jag handlar, för pengar jag egentligen inte hade, och går därifrån i total lycka.

När jag så sätter mig på sängen, redo med tekopp och ljus, och öppnar boken så känner jag hur jag igen utan återvändo dras in i Arvid och Lydias värld. Hur deras kärlek och omständigheter kryper mot mig och hur jag bara inte kan värja mig. Jag fastnar, ytterligare en gång. Gud ler mot mig ytterligare en gång idag.


Och efteråt känner jag mig stolt. Stolt att jag tog mig tid, tid att läsa, tid att ändras med en bok.
Samma fina människa om berättade för mig om Stockholms blånade skymning sa också att


"Bra texter växer med sina läsare, eller rättare sagt, vi växer med dom."

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jessica Sunnerdahl - 15 januari 2017 23:44

Den här veckan så är det nästan exakt ett år sedan jag kom till Eksjö. Jag kom körande i en snötäckt skog sent på kvällen i min lilla gröna peugeot med nackstöd som var formade som konturen på en bil. Om jag hade vetat då vad det var jag körde mot, h...

Av Jessica Sunnerdahl - 20 december 2016 21:47


   Idag hände det. Mitt ovanligt trötta jag stod i kassan på coop. Killen framför mig med sina bruna lockar och ekocertifierade tomater hade inte koll på hur mycket pengar han hade kvar på kortet så när han tryckt sin kod och grön knapp så kom det. "...

Av Jessica Sunnerdahl - 11 december 2016 23:41

"Där rädslan får ge vika för änglarnas brus."    Det är där vi befinner oss. Mitt i änglarnas brus. Det är inte varje dag vi greppar det, förstår att vi är mitt i det.   Idag har änglarnas brus varit extra påtagligt i mina öron. En dag har gå...

Av Jessica Sunnerdahl - 23 januari 2015 21:26

Det är fredag kväll och jag sitter och försöker summera veckan och allt som hänt. Sofia Karlssons stämma ekar mot de halvtomma väggarna i min studentlägenhet och stjärnorna gnistrar och glimmar utanför mitt fönster. Min bultande knäled drar uppmärksa...

Av Jessica Sunnerdahl - 17 oktober 2013 21:50

En stor mugg te, några tända ljus i fönstret och en doft av popcorn som sprider sig på internatet.   Idag har inte varit en helt bra dag. Hm. En riktigt dålig dag till och med. Jag är trött och har haft massa mysiga besök hemifrån denna veckan. S...

Ovido - Quiz & Flashcards